سلام
امروز تجربه ای در مورده استفاده از کروز کنترل کسب کردم خواستم اینجا بیان کنم شاید برای دوستان مفید باشه
متاسفانه به خاطر گشتاور پایین و وزن بالای خودرو ، در سربالایی ها خودرو برای ثابت نگهداشتن سرعت مجبور به استفاده از دنده سنگین و کار در شرایط دور موتور بالا هستش ، از طرفی هم برای مصرف بهینه و پایین آوردن مصرف دنده ها رو سبک میکنه تا موتور در دور پایین تری کار کنه و مصرف سوخت کمتر بشه
این دو مورد کاملا در تضاد و مقابل یک دیگه هستن و توصیه بنده به دوستان اینه که در سربالایی ها یا از کروز استفاده نکنند یا دنده رو در حالت منوال قرار بدن البته این پیشنهاد فقط در مورده خودروی تیوولی هستش و رفتار بقیه ماشینها رو نمیدونم !
امروز در مسیری حدود 80 کیلومتر که با سربالاییهای بسیار و شیب زیاد در حال رانندگی بودم و طبق معمول ماشین رو کروز بود ، در حدی آزار دهنده بود رفتار ماشین و گریبکس که مجبور شدم از حالت کروز خارج کنم و کنترل ماشین رو خودم در اختیار بگیرم .
متاسفانه به محض اینکه به شیبی برمیخوردم و خیلی جزئی سرعت ماشین کاسته میشد به جای اینکه ماشین از قدرت موتور استفاده کنه و کمی مقدار گاز رو افزایش بده به سرعت معکوس میداد و گاهاً تا دو دنده پایین میومد و دور موتور رو به شدت بالا میبرد تا به سرعت تعیین شده برسه و به محض اینکه به سرعت مورد نظر میرسید برای کاهش مصرف سوخت بلافاصله دنده رو سبک میکرد و خوب طبیعتا چون دنده سبک میشد و شیب پیش روی ماشین زیاد بود دوباره سرعت کاسته میشد و روز از نو و روزی از نو ، در یک مسیر کوتاه اینقدر این مسئله پشت سره هم تکرار شد که در اثر تکانهای خودرو جهت معکوس کشیدن و صدای موتور در دور بالا حال بنده و سرنشینان دگرگون شد و از ترس اینکه به گریبکس و موتور فشار نیاد در این معکوسهای پیاپی مجبور شدم کروز کنترل رو خاموش کنم و به رانندگی عادی بپردازم که خیلی خوشایندتر بود ، در طی مسیر بعد از کسب آرامش به فکرم رسید که تو سربالاییها دنده رو در حالت منوال قرار بدم و با انتخاب دنده مناسب با سرعت و دور موتور تونستم به ایده آلی در حین استفاده از کروز دست پیدا کنم .
بنابه همین تجربه پیشنهاد بالا رو برای دوستان مطرح کردم که اگه براشون مفیده ازش استفاده کنن .
متاسفانه ماها وقتی با یه خودرو به مدت طولانی رانندگی میکنیم و همه رفتاراش دستمون میاد خیلی سخته که بتونیم به راحتی و خیلی سریع با خودروی جدید منطبق بشیم ، این مسیری که من امروز رفتم تا قبل از این همیشه با کپچر میرفتم ولی بنا به نرمی و راحتی فوق العاده تیوولی ، امروز قصد استفاده از اون رو داشتم که متاسفانه با همچین چیزی مواجه شدم ، کپچر خوشبختانه به دلیل وزن سبکش و گشتاور بالاش اصلا همچین رفتاری رو از خودش نشون نمیده و تو این مورد خیلی روانتر و سبکتر عمل میکنه .
یه نکته دیگه ای هم که یادم اومد اینه که گویا عقربه کیلومتر شمار ماشین خیلی دقیق و کالیبره نیست ، چون امروز متوجه شدم که سرعت خودرو هنوز به 40 کیلومتر در ساعت نرسیده بود ( در حدود 35 تا ) که دربها قفل شدن در صورتی که در کاتالوگها ذکر شده در سرعت 40 کیلومتر قفل اتومات وارد عمل میشه ، به نظرم اومد که عقربه کیلومتر شمار سرعتی کمتر از سرعت واقعی خودرو رو نشون میده چون سرعت خودرو در خودروهای امروزی از سنسورهای ABS تعیین میشه و در ecu پردازش و محاسبه میشه پس نمیتونه اشتباه باشه و فقط سرعتی که جهت نمایش به راننده نشون داده میشه میتونه درش خطا بوجود بیاد .
در مورده ضربه گیرهایی که دوستان فرمودن رامک آورده و به قیمت خیلی بالا میفروشه ، خدمتتون عارضم که در همین سایت هم تبلیغی از وارد کننده اون محصول هستش و با قیمت مناسبتری میتونید تهیه بفرمایید ، ضمنا محصول کره ای هستش و با نمونه فروشی رامک هیچ تفاوتی نداره !
تخصصی خودرو - تاپ کار فور...
ما را در سایت تخصصی خودرو - تاپ کار فور دنبال میکنید
برچسب:
نویسنده: امیر علوی
بازدید: 77
تاريخ: چهارشنبه 18 فروردين 1395 ساعت: 21:58